Ohlédnutí za robosoutěží

Dne 24. 04. 2019 se v Praze na ČVUT, fakultě elektrotechnické konalo 3. kolo Robosoutěže. Projektový tým MAP II se může pyšnit tím, že škola zapojená v projektu MAP II se na 26. pozici účastnila Robosoutěže: je jí ZŠ Ostrožská Lhota (https://robosoutez.fel.cvut.cz/)

Robosoutěž je určena pro tříčlenné týmy z 2. stupně základních škol a odpovídajících tříd víceletých gymnázií z České republiky. Úkolem každého týmu je sestavit robota ze stavebnice LEGO® MINDSTORMS® tak, aby splnil zadanou soutěžní úlohu a to co možná nejlépe. Týmy své síly měřily ve třech nezávislých soutěžních kolech sestrojených robotů ve středu 24. 4. 2019, ve čtvrtek 25. 4. 2019 nebo v pátek dne 26. 4. 2019. Tým naší školy ZŠ Ostrožská Lhota se ve velké konkurenci utkal s ostatními týmy, kam patřili i žáci víceletých gymnázií.

Bez ohledu na pořadí v soutěži je nutné zdůraznit, že polytechnické vzdělávání je definováno jako vzdělávání poskytující vědomosti o vědeckých principech a odvětvích výroby, znalosti z technických a jiných oborů a všeobecně technické dovednosti. Přispívá nejen k rozšiřování poznatků, ale především k vytváření pracovních dovedností a návyků, které jsou využívány v běžném a později i pracovním životě. To je vázáno na technické myšlení jako aplikaci vědomostí, dovedností a zkušeností v členění na praktické, vizuální, intuitivní a koncepční myšlení. Cílem polytechnického vzdělávání je rozvíjet znalosti o technickém prostředí a pomáhat vytvářet a fixovat správné pracovní postupy a návyky, rozvoj spolupráce, vzájemnou komunikaci a podporovat touhu tvořit a práci zdárně dokončit. Polytechnické vzdělávání má posilovat zájem nejen o technické, ale i o přírodovědné a environmentální obory.

I když tým naší školy soutěž nevyhrál, vedení školy si zaslouží ocenění za práci se žáky v oblasti polytechnického vzdělávání a už dnes můžeme říci, že žáci, kteří se soutěže zúčastnili, se v životě rozhodně neztratí a tato zkušenost je nejlepší cestou k vyšším stupňům vzdělávání. Možná proto se pomalu, ale jistě stává ZŠ Ostrožská Lhota v našem projektu MAP II pomalu, ale jistě lídrem v oblasti polytechnického vzdělávání. Snad proto iniciovala seminář Digitální vzdělávání, který školy zapojené do projektu MAP II seznámí s problematikou digitálního vzdělávacího obsahu: pilíři digitálního vzdělávání, nástroji pro učitele, blended learningem, moderními technologiemi ve výuce a řadou dalších novinek.

Autor PhDr. Simona Weidnerová, MBA