Spolupráce s rodiči - Tři generace rodičů ve škole

Dnes už téměř všichni ví, že projekt MAP podporuje spolupráci školy s rodinou. Rodiče vnímají, že sami jsou vzdělavatelé, svých dětí. Rodič tedy není pouze rodičem, ale důležitým partnerem školy. A tak přes to, že prázdniny ještě neskončily, náš projekt uspořádal úspěšnou akci pro rodiče, i další širokou veřejnost. Dne 25.8.2019 proběhla akce „Člověk mezi lidmi“,

která byla zaměřena na sociální oblast, zahrnovala inkluzi, návodné symboly a obrázky, které ve veřejném prostoru usměrňují jednání a chování lidí a vyzývají k opatrnosti, ochraně vlastního bezpečí, vzájemné ohleduplnosti a respektování pravidel, ve spolupráci s Komunitní školou.

Úspěch akce vyvolal velké ohlasy, možná i proto, že ředitelé našich škol berou rodiče jako důležité partnery spolupráce. Členové našeho projektového týmu nezůstávají pozadu, takže si v článku Simony Weidnerové, přečteme, co našemu školství chybí a proč nejsou děti, rodiče a koneckonců ani učitelé spokojeni se školou. Přinášíme Vám malou ochutnávku:

Rok co rok klesá schopnost škol domluvit se s rodiči. Má to tři důvody: dlouhodobá neexistence jednotné koncepce vzdělávání, časté změny v politickém zadání a tři generace rodičů, jejichž děti díky technologiím i výchově dospívají rychleji.

Začíná školní rok a kromě prvňáčků se na něj moc dětí netěší. Podle mezinárodního výzkumu TIMMS chodí v osmé třídě rádo do školy jen 50–55 procent českých žáků. To tu bylo přece vždy, řeknete si. Jenže podle Světové zdravotnické organizace děti generace Z (nejmladším je 9  a nejstarším 24 let), dospívají mnohem rychleji. Navíc budou procházet větším množstvím životních fází, než předchozí generace.

Generace Z, označovaná jako „digitální domorodci“, je považována za technologicky nejgramotnější generaci vůbec. Od předchozích se odlišuje vizuálním způsobem učení z videoher, videí na YouTube. Ve školách, kde nemají interaktivní tabule, vzdělávací hry, videa, kvízy a další prostředky, které podporují zapojení jejich vizuální paměti, se žáci nudí. Také už považují za zbytečné učit se informace a data zpaměti, vše najdou na internetu.  Klasické vyučování je zkrátka nebaví.

Rodičovská pestrost

A rodiče? Podle Centra pro výzkum veřejného mínění je se školstvím velmi, nebo spíše spokojeno rovněž pouze 50 procent z nich. Je tomu tak proto, že zatímco někteří podporují alternativní metody výuky, jiní je zatracují a kladou důraz na výkon a hodnocení, které dobře znají a rozumí mu. Nikdo se nad rozmanitostí rodičů ovšem nezamýšlí.

Důvodů, proč mnozí rodiče hledají jiné cesty ke vzdělání, než nabízí veřejný systém, je více. Souvisí s tím, jak se nám podstatně prodloužil život a přibyla i nová životní období, které sociolog Ivo Možný nazval věkem mladého stáří a dospělého mládí. To proměnilo rodinu. Nejvýraznější změna tkví v odkládání rodičovství a v tom, že děti jsou cíleně plánované, včetně jednočlenných domácností svobodných matek.

Autor PhDr. Simona Weidnerová, MBA